Algemeen Directeur Hubert de Leeuw bij BNR Nieuwsradio over lobby om de leeswinkels te heropenen

Audax wordt al sinds het ontstaan gedreven door de missie om printmedia beschikbaar te maken voor een breed publiek.

Nu de boekwinkels gesloten zijn heeft dit grote gevolgen voor onze aangesloten ondernemers en uitgevers, waarmee het hele stelsel in gevaar komt.

Daarom is onze algemeen Directeur Hubert de Leeuw een lobby gestart waarbij hij het kabinet oproept om leeswinkels niet langer als niet-essentieel te beschouwen.

 

Vandaag heeft hij dit verder toegelicht in een interview bij BNR Zakendoen.

Hij vertelt tijdens dit programma waarom de brede verspreiding van printmedia zo belangrijk is voor de persvrijheid en de vrijheid van meningsvorming.

En hij legt uit hoe principes als het recht van retour en het dispositie recht hier een belangrijke rol in spelen.

Verder geeft hij een mooi stukje historie over het ontstaan van Audax en hoe de keten zich steeds verder heeft ontwikkeld.

Want wat 85 jaar geleden begon met 1 meter tijdschriften is inmiddels uitgegroeid tot een organisatie waar 1700 mensen werken en maar liefst 600 ondernemers bij zijn aangesloten.

 

Hoewel we ons in een moeilijke tijd bevinden kijkt hij toch met vertrouwen naar de toekomst. Bijvoorbeeld door de ontwikkelingen die we straks kunnen aanbieden op het gebied van e-commerce.
Tegelijkertijd doet hij wel een dringend beroep aan eenieder die actief is in de verspreiding van printmedia om de verantwoordelijkheid te nemen en samen het stelsel in stand te houden.

 

Het hele interview is hier na te luisteren.