Na drie jaar onderhandelingen met FNV Kiem heeft Audax een nieuwe CAO. De 900 medewerkers (o.a. AKO en Van Ditmar) krijgen er dit jaar 2,6% bij. De CAO is een jaar geldig, dat heeft te maken met een nieuwe pensioenovereenkomst die dit jaar moet worden uit onderhandeld. Daarna wordt gewerkt aan een CAO met een langere looptijd.

De loonsverhoging is opgebouwd uit de eenmalige 1,1% die de medewerkers in december en januari al buiten de bonden om kregen en een extra 1,5% met terugwerkende kracht tot 1 januari. Dat de onderhandelingen zo lang duurden en de vorige CAO moest worden verlengd, heeft volgens Michiel van Antwerpen, hoofd P&O,  vooral te maken met de lastige omstandigheden waarin Audax verkeerde: ‘Iedereen weet dat het aanmerkelijk minder gaat met print, het leesgedrag van de Nederlander verandert, advertentie-inkomsten lopen terug. Het is wel ongebruikelijk dat het zo lang duurt. Ons beleid is voornamelijk ingesteld op samenwerkingsprocessen op elk niveau in onze branche. De vooruitzichten hierin blijven positief’.

Oprichter Jacques de Leeuw hield het bedrijf met kapitaal stortingen op de been en er werd flink gereorganiseerd. Vorig jaar werden zwarte cijfers geschreven: ‘De mensen hebben keihard gewerkt, we wilden het resultaat naar hen terug laten vloeien, vandaar de uitkeringen in december en  januari. Dat creëerde meteen een opening in de onderhandelingen.’

Naast een structurele loonsverhoging zijn er meer afspraken gemaakt. Zo houden de huidige medewerkers hun recht op arbeidstijdverkorting. Een aantal andere regelingen is toekomstbestendig gemaakt. Als dit besparingen oplevert worden die rechtstreeks in het loon teruggeven aan de groepen werknemers die het betreft.

Van Antwerpen verwacht nog wel de nodige veranderingen, die te maken hebben met een snel veranderende markt: ‘We gaan versoberen. We moeten met onze tijd meegaan. In de logistiek gaan we steeds meer van B2B naar B2C. Het betekent meer werken in de avonden en weekenden. We zullen moeten kijken naar de toeslagen. In de retail zullen we onze positie moeten behouden. Met AKO gaat het goed, dat is best apart, als je ziet wat er gebeurt in de retail in Nederland. Inmiddels zijn door Audax langdurige contracten afgesloten voor de exploitatie van alle vliegvelden en spoorwegstations.’